Warhammer 4 edycja recenzja

Warhammer Fantasy Roleplay to w moim przekonaniu jeden z najbardziej popularnych systemów RPG w Polsce. Chyba nie przesadzę, jeżeli powiem, że stoi on na równi z D&D. W poniższej recenzji chciałbym przedstawić wam moje spojrzenie na najnowszą edycją Warhammera wydaną po polsku przed wydawnictwo Copernicus Corporation. Zapraszam do lektury recenzji pt. “Warhammer 4 edycja”. 

Spis treści:

Warhammer 4 edycja recenzja

Warhammer 4 edycja – wstęp

Każdy z fanów gier RPG musiał choć raz spotkać się z nazwą Warhammer. Jedni mogą kojarzyć go z figurkowego bitewniaka Warhammer Fantasy Battle, inni z Warhammer 40 000, a pozostali chociażby z najnowszej wersji papierowego RPG – Warhammer Soulbound. My natomiast skupimy się na tej najpopularniejszej wersji, czyli Warhammer Fantasy, który sam w sobie jest podzielony na 4 części.

Wierni fana młotka mogą przy 4 edycji Warhammera wrócić wspomnieniami do jego pierwszej części, poprzez liczne smaczki zawarte w podręczniku, ale już i na samej okładce.

Podręcznik jest wydany w zupełnie nowej szacie graficznej. Dodatkowo polska wersja posiada zaimplementowaną w podręcznik czerwoną wstążkę pełniącą rolę zakładki. Nowe bardziej “pastelowe” rysunki, są dużo przyjemniejsze dla oka pod kątem graficznym. Jednak tutaj moim zdaniem 4 edycja Warhammera traci na tym, jakiś taki swój mroczny i ponury klimat, który bardzo sobie ceniłem w oprawach Warhammera 2 edycji.

Twarda okładka podręcznika i pokaźny wstęp otwierają przed nami ponad 300 stron niesamowitej lektury.

Warhammer to dark fantasy osadzone w świecie, który jest można powiedzieć odzwierciedleniem Europy z XV i XVI wieku. Grając w Warhammera, natkniemy się na wiele na wiązań w stosunku do kultury czy legend.

Idealnym przykładem tych słów są kraje takie, jak Bretonia, która jest odzwierciedleniem Francji, Tilea jako odbicie Włoch, Estalia, jako odbicie Hiszpanii, Imperium jasko silne nawiązanie do Cesarstwa Rzymskiego i Narodu Niemieckiego oraz Kislev(swoją drogą mój ulubiony kontynent :p), który zbliżony jest do krajów Słowiańskich i z wojskiem nawiązującym do polskiej Husarii.

Oczywiście w samym podręczniku nie są wspominanie inne krainy znane z serii gier pt.: “Total War Warhammer” oraz “Total War Warhammer II” takie jak: Ulthuan, Norsca, Lustria, Księstwa Graniczne, i wiele więcej.

Jednak, czym byłby Warhammer bez chaosu? Od zarania dziejów Stary Świat, lecz nie tylko, toczy choroba zwana chaosem. Cztery Mroczne Potęgi Chaosu sieją spustoszenie i strach w duszach śmiertelników. Mroczne Potęgi znane również jako Bogowie Chaosu – Tzeentch Pan Przemian, Khorn Bóg Krwi, Slaanesh Bóg Rozkoszy oraz Nurgl Bóg Zarazy toczą i między sobą boje o władze nad światem.

4 edycja Warhammera dzieje się przed linią fabularną 2 edycji młotka. Burza Choasu nie miała miejsca, Archaon Wszech Wybraniec prawie nie zniszczył świata. Cofamy się wstecz w wydarzeniach, dzięki czemu będziemy mogli rozegrać kampanię Wewnętrznego Wroga już na odświeżonych zasadach Warhammera 4 edycji.

Grając w Warhammera 4 edycją, nie sądziłem, że system, który ma swoje lata, zachwyci mnie aż tak! Bo muszę przyznać, że nie spodziewałem się takich zmian jakie zaszły. Zmiany rozpoczynają się już na etapie tworzenia postaci, a im dalej w mroczne lasy Drakwaldu, tym większe pozytywne zaskoczenie.

Warhammer 4 edycja – tworzenie postaci

Standardowo, tak jak w systemach posttolkienowskiego mamy zawarte typowe rasy dla świata fantasy.  

Dostępne rasy w podręczniku podstawowym: 

  • Człowiek  
  • Niziołek 
  • Krasnolud 
  • Wysoki Elf 
  • Leśny Elf  

Przed stworzeniem postaci, pierwszy rozdział bardzo dokładnie opisuje relacje pomiędzy każdą z tych ras oraz co każda rasa myśli o innej. Pozwala to lepiej wczuć się w odgrywanie danej rasy i jest to fajny detal, który na pewno rzuca już pierwsze wyobrażenia o tym, jak wygląda świat Warhammera 4 edycji.

Już na samym początku podręcznik wprowadza dość ciekawą jednak i dla wielu dość sporną metodę nagradzania graczy za przysłowiowo “dobre rzuty”. Standardowo możecie wykonać rzut 1k100 na wybór rasy lub wybrać dowolnie. Jeżeli rzucie kośćmi i zaakceptujecie pierwszy rzut dostajecie na start już 20PD! 

Taki schemat powtarza się dalej, dlatego zaprzestanę podawania dalej podobnych przykładów.  W moim odczuciu jest to dość interesujące rozwiązanie, bo z jednej strony podręcznik oferuje nam możliwość stworzenia całkowicie losowej postaci z dodatkowymi PD na start lub stworzenie od górnie swojego bohatera według założone conceptu postaci. Osobiście zawsze wolałem kreować moją postać wedle własnych reguł i nie miałem problemu z tym, że ktoś miał te dodatkowe PD na start 😉 

Po wybraniu rasy, nadchodzi moment wybrania profesji swojej postaci. Tutaj starzy wyjadacze 2 edycji mogą dostać małego szoku. Warhammer 4 edycja wprowadza klasy postaci oraz przypisane im zawody, a następnie każdy zawód posiada 4 poziomy rozwoju profesji, co ucina czasem bezsensowne i nielogiczne przejścia pomiędzy profesjami, tak jak to miało czasem miejsce 2 edycji Warhammera.  Reasumując gracz wybiera lub losuje tylko profesję postaci przypisaną do danej klasy społecznej i rozwija ją w obrębie tych 4 poziomów. Oczywiście nadal można przejść pomiędzy profesjami, ale jest to nieopłacalne i należy wydać podwójną wartość PD.  

Warhammer 4 edycja recenzja

Warhammer 4 edycja – profesje

Jeżeli chodzi o możliwości wyboru profesji w 4 edycji to nikt nie powinien narzekać. Pamiętajmy, że na pewno Cubicle 7 wyda dodatkowe podręczniki, które jeszcze bardziej poszerzą poniższą listę dostępnych profesji w 4 edycji Warhammera!

  • Uczeni (Aptekarka, Czarodziej, Inżynier, Kapłan, Medyczka, Mniszka, Prawniczka, Uczony) 
  • Mieszczanie (Agigator, Kupiec, Mieszczka, Rzemieślniczka, Strażnik, Szczurołap, Śledczy, Żebrak) 
  • Dworzanie (Artystka, Doradca, Namiestnik, Poseł, Służąca, Szlachcic, Szpieg, Zwadźca) 
  • Pospólstwo (Chłopka, Górnik, Guślarz, Łowczyni, Mistyczka, Zarządca, Zielarka, Zwiadowca) 
  • Wędrowcy (Biczownik, Domokrążca, Kuglarka, Łowca Czarownic, Łowczyni Nagród, Posłaniec, Strażniczka Dróg, Woźnica)
  • Wodniacy (Doker, Flisak, Pilotka Rzeczna, Pirat Rzeczny, Przemytniczka, Przewoźnik, Strażnik Rzeczny, Żeglarz) 
  • Łotry (Banita, Czarownica, Hiena Cmentarna, Paser, Rajfur, Rekieterka, Szarlatan, Złodziej) 
  • Wojownicy (Gladiator, Kapłan Bitewny, Kawalerzysta, Ochroniarz, Oprych, Rycerz, Zabójca, Żołnierz) 

Jak sami widzicie jest w czym wybierać, zwłaszcza, że każda z tych profesji oferuje 4 poziomy rozwoju!

Dzięki rozbiciu każdej profesji w Warhammerze 4 edycji, na cztery różne poziomy możemy tworzyć długie i bardzo elastyczne kampanie. Może Wam się wydawać, że ukończenie każdej profesji zajmie dość, krótki czas jednak rozwijanie postaci kosztuje. Im potężniejsza postać, tym droższy koszt rozwinięć cech i umiejętności. Jest to bardzo fajne rozwiązanie z mojego punktu widzenia pod kątem fabularnym. Przenosi na praktykę powiedzenie “Easy to learn, hard to master”.

Każda profesja posiada na start 8 umiejętności podstawowych oraz talenty i wyposażenie, które otrzymujemy na starcie. Po rozdaniu darmowych 40 punktów na umiejętności zawodowe, praktycznie kilka sesji i mamy drugi poziom postać. Jednak potem, robi się już pod górkę bo koszt rozwinięć drastycznie wzrastają.

Przeglądając różne profesje zauważyłem sporą różnice przede wszystkim w profesji Czarodzieja. Tak moi drodzy, mag w 4 edycji jest magiem bojowym i potrafi naprawdę siły, do już na dzień dobry dostaje umiejętności do walki bronią drzewcową oraz bronią białą. Co czyni go ciekawym połączeniem wojownika oraz czarodzieja. Ale to bardziej jako ciekawostka 😉

Warhammer 4 edycja – atrybuty

W 4 edycji Warhammera cechy przedstawiają się następująco: 

  • Walka Wręcz 
  • Umiejętności Strzeleckie 
  • Siła 
  • Wytrzymałość 
  • Inicjatywa 
  • Zwinność  
  • Zręczność  
  • Inteligencja 
  • Siła Woli 
  • Ogłada

Do tego dochodzi jeszcze żywotność, punkty losu i szczęścia oraz punkty bohatera i determinacji plus szybkość. Rozkład bazowych cech faworyzuje Elfy, które są krótko mówiąc przegięte w tej edycji pod tym kątem. Ich większość cech bazowych zaczyna się od 30+2k10, gdzie ludzie mają standardowo 20+2k10. Z drugiej strony ludzie mogą na samym starcie otrzymać aż 5 punktów przeznaczenia! Elfy maksymalnie 2. Krasnoludy i niziołki są dość zbalansowane na tym etapie.   

Każdy atrybut określa indywidualne zdolności naszej postaci i określa jej predyspozycje, co do wykonywania konkretnych zadań.  

Walka Wręcz (WW) określa umiejętności bojowe, zapaśnicze i walkę w zwarciu. Cecha przeznaczona, głównie dla profesji bitewnych takich, jak kapłan bitewny, czarodziej, łowca czarownic, rycerz, gladiator itd.  

Umiejętności Strzeleckie (US) to cecha odpowiedzialna za posługiwanie się bronią dystansową, umiejętnościami do rzucania jakimiś przedmiotami na daną odległość.  Przydatna, jeżeli budujemy postać głownie z zamiar walki dystansowej z wykorzystaniem broni typu łuk, kusza. 

Siła (S) definiuje tężyznę naszego bohatera oraz jej zdolności do podnoszenia różnych obiektów o danej wadze. W walce używana również do określania całkowitych zadanych obrażeń. Również ważna dla profesji walczących głównie z bliska.  

Wytrzymałość (WT) to budowa ciała naszej postaci, określająca jak jej zdolności fizyczne i kondycyjne. Określa nasz całkowity poziom punktów życia oraz podczas walki do zmniejszenia otrzymywanych punktów obrażeń. Ważna dla każdej postaci niezależnie od profesji. 

Inicjatywa (I) to czas reakcji naszego ciała oraz umysłu podczas walki. W potyczkach używana do określenia kolejności inicjatywy. Cecha ta służy również do określenia umiejętności związanych z intuicją oraz spostrzegawczością naszej postaci. 

Zwinność (ZW) o umiejętność odpowiedzialna za koordynację ruchową ciała naszej postaci, określająca również naturalną sprawność fizyczną. Przydatna do unikania ciosów w trakcie trwania walki oraz wykorzystywana podczas np.: jazdy konnej, wspinaczki, atletyki itp. 

Zręczność (ZR) określa zdolności manualne postaci. Przydatna dla postaci, które wykorzystują podczas swoje pracy głównie dłoni i zdolności oraz umiejętności na nich oparte np.: Zwinne palce, gra na instrumencie.  

Inteligencja (Int) określa jak szybko i dobrze postać uczy się nowych rzeczy. Określa całkowitą siłę umysłu bohatera. Niezbędna do zrozumienia działania magii i rzucania zaklęć. 

Siła Woli (SW) to ogólna wytrzymałość umysłu postaci. Pozwala również opierać się stanom psychologicznym takim jak strach czy groza oraz wykorzystywana do określenia uporu i determinacji naszego bohatera.   

Ogłada (Ogd) to nie tylko cecha odpowiedzialna za prezencja waszej postaci. Jest przydatna do uzyskiwania nowych kontaktów, wykorzystywana w testach umiejętności takich jak plotkowanie czy dowodzenie i przekupywanie.  

W podręczniku występuję również pojęcie Bonus z Cech, które są niezwykle istotne do określania różnych modyfikatorów czy punktów żywotności. Bonus z Cechy to pierwsza liczba kości dziesiątek. Przykładowo, jeżeli nasza Ogłada ma wartość 43 to bonus z cechy wynosi (4). Przy Sile o wartości 71 wartość bonusowa cechy to (7). 

Warhammer 4 edycja – umiejętności i talenty

W dalszym etapie kreacji swojej postaci, gracze wybierają bądź losują umiejętności bazowe i talenty przypisane do swojej rasy, gdzie następnie umieszcza pierwsze punkty rozwinięć. Doszło sporo nowych talentów i lista jest naprawdę pokaźna. Każdy talent potrafi całkowicie odmienić rozgrywkę i warto dokładnie zapoznać się ich opisami i pamiętać o ich używaniu!  

Wyposażenie i ekwipunek bohatera

Po wybraniu umiejętności rasowych oraz talentów, każda postać zaczyna swój ekwipunek przypisany do swojej klasy społecznej oraz dodatkowe zasoby miedziaków, srebrników i złotych koron.  

Szczegóły i detale postaci

Bardzo podoba mi się sekcja, gdzie dodajemy ostatnie wykończenia naszego bohatera, takie jak imię, wzrost itp. Muszę przyznać, że 4 edycja Warhammera sprostała moim oczekiwaniom etapie dość kluczowym dla każdego gracza. Sam rozdział posiada rozbudowany generatorów Elfickich imion, znajdziemy w nim również wiele nazw klanów krasnoludów oraz jak je tworzyć.  

Ambicje postaci  

To jest nowość w 4 edycji Warhammera. Dołożona ambicje indywidualną postaci krótko terminową oraz długoterminową – tak samo jest w przypadku drużyny. Ambicja odzwierciedla życiowe cele bohatera. 

Ambicje krótkoterminowe 

Ambicje krótkoterminowe to cele postaci, które są do wykonania w ciągu 2 lub 3 sesji. Za ich wykonanie gracz otrzymuje 50 PD.  

Przykładem takich ambicji może być pomszczenie poległego towarzysza w walce, zaprzyjaźnienie się z jakimś NPC, lub uzyskaniem jakieś informacji, która pchnie dalej śledztwo.

Ambicje długoterminowe  

Ambicje długoterminowe to cele postaci, które odzwierciedlają miesiące, a nawet lata pracy w czasie gry. Za jej wykonanie gracz otrzymuje aż 500PD! 

Ambicje długoterminowe naszych bohaterów to np.: posiadanie własne karczmy, pokonanie głównego Antagonisty, Wykorzenienie wpływów elfów w każdym kolegium magii.

Motywacja postaci

Motywacja naszego bohatera to silnik napędowy, który sprawia, że chce przeć dalej. Określa ona wewnętrzną determinację waszej postaci. Motywacja według podręcznika to pojedyncza fraza lub słowo, które jasno określają, co motywuje naszego bohatera do działania. Działanie zgodnie z motywacją pozwala odzyskiwać utracone punktu Determinacji ale dla mnie jest istotnym elementem Role Playu podczas sesji RPG.

Nagrody w postaci PD są równe również w przypadku drużyny. 

Tchnij życie w bohatera! 

Ta krótka sekcja pozwala określić przeszłość BG oraz nadać mu większy sens. Gracz powinien odpowiedzieć na dziesięć pytań, które pozwolą lepiej wykreować historię jego postaci tchnąć w nią życie.  

Warhammer 4 edycja klasy postaci

Warhammer 4 edycja – rozwój postaci

Jak już wiecie w 4 edycji Warhammera rozwijamy postać w obszarze 4 poziomów profesji. Na każdym poziomie posiadamy inny zestaw umiejętności, cech i talentów, który możemy rozwijać.  

Warhammer 4 edycja pozwala rozwijać postać punkt po punkcie. Chcesz podbić umiejętność “plotkowanie” o 3 punkty? Nie ma teraz żadnego problemu! Każdy punkt rozwinięcia kosztuje pewną ilość PD. Stawka za punkt zwiększa się co każde 5 rozwinięć. 

Ciekawym zagraniem jest tutaj nowy atrybut statusu klasy postaci, przy każdym poziomie postaci. Status określa prestiż i hierarchię jaką zajmuje postać wśród szerokich warstw społecznych. Im wyższy status tym większe przewagi w próbach plotkowania i przekonywania postaci niezależnych o niższym statusie niż status waszej postaci. Działa to również w druga stronę 😉 Oczywiście plotkowanie i przekonywanie to tylko dwie z wielu zastosować statusu 4 edycji młotka.  

Warhammer 4 edycja – mechanika

Warhammer 4 edycja niczym nie różni się od swoich poprzedników, jeżeli mowa o kościach i cała mechanika rozgrywki została oparta o kości k100.  

Testy i poziomy sukcesu 

Za każdy zdany test o 10 punktów lepiej niż wynosi wartość umiejętności zdobywamy tak zwane “Poziomy Sukcesu”, które określają jak dobrze udało się zdać dany test. Warto dodać, że “Poziomy sukcesu” działają również w drugą stronę.  

Warhammer 4 edycja – walka  

Porównując 2 i 4 edycją Warhammera w zakresie walki to niebo a ziemia. 4 edycja znacznie ją przyśpieszyła, dzięki czemu potyczki nie są już tak żmudne i są pełne wrażeń. 

Podczas atakowania standardowo określamy zaskoczenie, inicjatywę i przechodzi do rundy walki. Podczas atakowania gracz wykonuje rzut kośćmi 1k100 w oparciu o umiejętność lub cechę bojową i liczy zdobyte dodatnie lub ujemne poziomy sukcesu. W tym samym czasie Mistrz Gry wykonuje ten sam zabieg dla przeciwnika. Jest to rzut przeciwstawny. Osoba, która zdobyła większą liczbę sukcesów wygrywa i osiąga swój cel. Jeżeli był to atak obrażenia są liczone od razu z tego samego rzutu! Unikamy dzięki temu rzucania osobno na obrażenia broni i trafienia.  

Podczas pojedynków postacie graczy i przeciwny zdobywają również przewagi.  Każda zdobyta przewaga np.: za wygranie testu przeciwstawnego lub szarże daje +10 do rzutów kości na umiejętności związane z walką lub psychologią! Zdobywając 5 przewag można zyskać modyfikator +50!  

Przewagi zwiększają dynamikę i przyśpieszają walkę nadając jej niesamowitych emocji i moim zdaniem jest to jedna z najlepszych modyfikacji w 4 edycji Warhammera.  

Podczas swojej tury Bohater może wykonać akcję np.: atak mieczem, rzucenie zaklęcia oraz może wykonać ruch. Kombinacji tych dwóch akcji można wykonać w dowolnej kolejności. Postacie posiadają również akcje natychmiastowe takie jak np.: dobycie broni lub krótki okrzyk.  

Warhammer 4 edycja walka

Stany 

Zarówno podczas walki, jak i zwykłej podróży Bohaterowie Graczy mogą nabawić się wszelakich stanów opisujących powagę sytuacji w jakiej znajduję się postać gracza. Stany potrafią porządnie utrudnić rozgrywkę, ale dodają ten smaczek realizmu, dzięki któremu możemy jeszcze bardziej wczuć się swoją postać.  

Poniżej przedstawiam dostępną listę stanów: 

  • Ogłuszenie  
  • Krwawienie
  • Oszołomienie 
  • Oślepienie 
  • Panika 
  • Pochwycenie 
  • Podpalenie 
  • Powalenie 
  • Utrata Przytomności 
  • Zatrucie 
  • Zaskoczenie 
  • Zmęczenie

Punkty Przeznaczenia 

Czym byłby Warhammer bez punktów przeznaczenia! Każdy, kto chociaż ma jedną sesję za sobą w tym systemie zdaje sobie sprawę, jak niebezpieczny i śmiertelny jest Stary Świat. W stosunku do poprzednich edycji ich działanie nie zostało szczególnie zmienione.  

Punkty Szczęścia 

Punkty szczęścia nadal pełnią główną role jako sposób na przerzut kośćmi podczas sesji. Dodatkowo pozwalają na ustalenie w jakim momencie wasza postać podejmie swoje akcje w turze niezależnie od Inicjatywy oraz pozwala dodać +1 Punkt Sukcesu po rzucie kośćmi.  

Punkty Bohatera 

Jest to całkowicie nowy element w 4 edycji Warhammera. Punkty Bohatera i następnie Punkty Determinacji określają zapał i motywację waszej postaci.  

Dzięki punktowi bohatera jesteście w stanie odrzucić wylosowaną mutację i tutaj uwaga prawdziwa bomba chaosu – możecie zamiast rzutu ustawić wynik na kościach!  

To ostatnie jest niesamowicie przydatne i nieraz uratowało mojego czarodzieja z opałów.  

Punkty Determinacji  

Wraz z Punktami Bohatera dochodzą również Punkty Determinacji. Dzięki tym punktom możecie m.in. anulować efekty z ran krytycznych oraz skasować jeden wybrany stan.  

Rany krytyczne  

Podczas heroicznych lub makabrycznych walk często dochodzi do poważnych urazów lub ran, które drastycznie okaleczają bohatera lub postać niezależną. W przypadku Warhammera 4 edycji możecie uzyskać efekt krytyka na rzucie kośćmi poprzez wyrzucenie tak zwanego “dubelka” np..: 66, 55, 77 itd. 

Zepsucie  

W 2 edycji Warhammera mieliśmy Punkty Obłędu. W 4 edycji młotka dochodzi nowa reguła Zepsucie, które dzieli się na pomniejsze, umiarkowane bądź potężne źródła zepsucia. Przebywanie długo w miejscach nasączonych chaosem lub dzierżawienie bluźnierczych artefaktów, bądź również walka z mutantami i innymi bestiami czterech bogów chaosu generuje Punkty Zepsucia.  

Po zebraniu konkretnej liczby takich punktów, postać otrzymuje mutację fizyczną lub umysłową. Tutaj moim zdaniem mamy bardzo mało ciekawych przykładów takich mutacji w podręczniku do Warhammera 4 edycji. Osobiście wolę korzystać z tabel podanych w Księdze Spaczenia z 2 edycji Warhammera.  

W trakcie podróży

Podręcznik oferuje również rozdział poświęcony zajęcia jakie mogą wykonywać postacie w przerwie pomiędzy przygodami np.: oddając się pracy lub samodoskonaleniu.  

Mamy również gotową tabelę z losowymi wydarzeniami oraz opis zajęć typowych dla danej klasy.  

Jest to dość ciekawy rozdział, który może całkiem przyjemnie zagospodarować wolną przestrzeń czasową w podróży waszych bohaterów. 

Warhammer 4 edycja – religia i kulty 

Nieodłączną częścią świata Warhammera jest magia i religia. W 4 edycji Warhammera pojawiają się te same kulty co 2 edycji. Są to: 

  • Kult Mannana 
  • Kult Morra 
  • Kult Myrmidii 
  • Kult Ranalda 
  • Kult Rhya 
  • Kult Shallya 
  • Kult Sigmara 
  • Kult Taala 
  • Kult Ulryka 
  • Kult Vereny  

W podręczniku źródłowym znajdziemy również informację Bogach typowych dla Reiklandu, na którym skupia się opis całego podręcznika 4 edycji Warhammera. Do każdego kultu są przypisane odpowiednie przykazania i zasady.  

W dalszej części wyczytamy także o przykładowych Bogach Elfów, Krasnoludów oraz Niziołków.  

Warhammer 4 edycja wprowadza również mechanikę punktów grzechów dla kapłanów, którzy łamią przykazania swoich Bogów oraz znaną już zasadę Gniewu Bogów.  

Każdy Kult oferuje zróżnicowane pomniejsze modlitwy zwane Błogosławieństwami oraz potężne wsparcie od strony swoich patronów, czyli Cuda.  

Warhammer 4 edycja – magia

Magia w świecie Warhammera jest czymś całkowicie naturalnym niczym sam chaos. Światem rządzi 8 głównych kolorów wiatrów magii, a władający nimi Magowie należą do przypisanych im kolegiom.  

Wyróżniamy następujące kolegia dostępne do grania: 

  • Tradycja Cienia 
  • Tradycja Światła 
  • Tradycja Ognia 
  • Tradycja Śmierci 
  • Tradycja Zwierząt 
  • Tradycja Metalu 
  • Tradycja Niebios 
  • Tradycja Życia  

Magia została nieco zmieniona pod kątem zasad, lecz niestety, ale zaklęcia należące do głównych Tradycji to praktycznie kalka z 2 edycji i tutaj ogromny minus dla Cubicle 7. Wynagrodzić nam to może całkiem spora tabela manifestacji chaosu oraz spora lista zaklęć magii prostej oraz magii powszechnej.  

Magowie od 4 edycji Warhammera mogą również rozpraszać magię nawet podczas walki, co jest dość przydatną umiejętnością.  

Ciekawym efektem jest również możliwość wzmocnienia swoich zaklęć zdobywając sporą ilość punktów sukcesów.  

Dla fanów magii chaosu mam przykrą informację – podręcznik do Warhammera 4 edycji posiada bardzo okrojoną liczbę zaklęć magii czarnoksięskiej. Prócz tradycyjnej wyróżniamy jeszcze magię guślarstwa, tradycję czarownictwa. Magia Czarnoksięska dzieli się teraz na tradycję nekromancji oraz tradycję demonologii. W tym również mamy możliwość wyboru również typowo tradycji chaosu jednego z 3 Bogów – Slaanesha, Tzeentcha i Nurgla.  

Warhammer 4 edycja

Mistrz gry oraz opis Reiklandu

W dalszej części podręcznika znajdziemy informację wspierające i wprowadzające początkujących Mistrzów Gry oraz dość pokaźny opis różnych krain Reiklandu takich Góry Szare, Reik, Bógen.  

Bardzo mi się podoba streszczona historia Reiklandu, która opisuje w sposób chronologiczny najważniejsze wydarzenia. Jest to moim zdaniem ciekawy kąsek do wykorzystania na swoich sesjach jako element wzbogacający całą historię.  

Następnie mamy opis polityki większych miast Reiklandu takich jak chociażby Ubersreik.  

Zbrojownia i przewodnik handlowy

Skoro już mamy stworzoną postać warto odziać ją w porządny pancerz oraz broń, która na pewno przyda się w trakcie podróży.  

Ten rozdział podręcznika przedstawiają tabele z kosztami różnych materiałów i usług w tym tabele pancerzy, broni oraz opisy cech konkretnych oręży i odzienia.  

Mamy również informację o sposobach na obniżenie cen i targowania się z doświadczonymi kupcami 😉 

Warhammer 4 edycja – bestiariusz

Było po drodze naszej długiej historii trochę minusów, ale bądźmy szczerzy. Nie żyjemy w świecie idealnym. Natomiast bestiariusz opisany w podręczniku do Warhammera 4 edycji to prawdziwa skarbnica wiedzy. Nie ma tutaj nawet porównania pod kątem ilości opisanych stworzeń do 2 edycji młotka.  

Każde opisane stworzenie posiada informacje lorowe oraz statystyki i cechy, które potrafią stworzyć trudnych i wymagających przeciwników. Każda z cech posiada swój opis, dodatkowo śmiało możecie dodawać i odejmować cechy stworzeniom wedle swoich upodobań. Czyni to potężny generatów przeciwników dla graczy, którzy nie wierzą przecież w wielkie szczury, czy latające konie 😉 

Warhammer 4 edycja – darmowa przygoda

No właśnie. Część z was może zadać sobie pytanie – halo, gdzie jest moja przygoda?! Otóż została wycięta i nie znajdziemy jej w podręczniku do 4 edycji Warhammera tak jak to miało miejsce w 2 edycji. Za to otrzymujemy ogromny wybór profesji, talentów i co najważniejsze – rozszerzony bestiariusz.  

Nie jest to dla mnie osobiście jakiś minus podręcznika wręcz powiem, że preferuję więcej przydatnych informacji wbiegających rozgrywkę niż krótką przygodę kosztem np.: wycięcia lub okrojenia dostępnych stworzeń.  

Warhammer 4 edycja recenzja – czy warto?

Uf, dobrnęliśmy do podsumowania recenzji “Warhammer 4 edycja”. To i tak opis najważniejszych rzeczy, które wyłapałem na przestrzeni wielu miesięcy grania w ten system RPG. Uważam, że Cubicle 7 jak i Copernicus Corporation zrobili niesamowitą robotę i Warhammer 4 edycja bije na głowę swoje starsze wersję. W podręczniku znajdziecie jeszcze więcej informacji i zasad opcjonalnych, które nadadzą więcej realizmu waszym sesjom RPG.  

Podręcznik jest wydany świetnie, posiada przyjazną dla oka szatę graficzną oraz jest solnie wykonany. Jest to ponad 300 stron czystego mięcha i uważam, że warto spróbować zagrać w najnowszą edycję młotka. Znajdziemy kilka minusów, ale na przestrzeni całego podręcznika to naprawdę drobnostki.   

Copernicus Corporation prócz zakupu podręcznika pod linkiem: https://copcorp.pl/produkt/warhammer-rpg-4-ed/ mnóstwo darmowych materiałów do Warhammera 4 edycji w tym także darmowe przygody, dostępne pod linkiem:  

https://copcorp.pl/kategoria-produktu/gry-rpg/warhammer-rpg-4-ed/

Moja ocena systemu i podręcznika do Warhammera 4 edycji to 8.5/10 🙂 

Tagi: Warhammer 4 ed recenzja, Warhammer 4 edycja recenzja, Warhammer 4 edycja tworzenie postaci, Warhammer 4 edycja darmowa przygoda, Warhammer 4 edycja czy warto, Warhammer 4 edycja profesje, Warhammer 4 edycja