Drogi czytelniku! Niniejsza recenzja jest recenzją opartą o współpracę. Cyfrową wersje podręcznika Fallout RPG otrzymałem dzięki uprzejmości wydawcy alis.games.pl. Wydawca w żaden sposób nie ingerował w samą treść oraz nie miał wpływu na jej wydźwięk. Jest to moja szczera opinia, jak każda na tym blogu.
Na polskie salony wjechał najnowszy Fallout RPG oparty na systemie 2d20. Wielu z Was może kojarzyć Fallouta przede wszystkim z gier komputerowych wydawanych przez studio Bethesda. Miałem okazję oglądać kilka gameplayów z 3 i 4 części Fallouta. Sam nigdy jednak nie miałem za bardzo czasu i okazji zagrać w ten tytuł, co na pewno nadrobię w najbliższym czasie! No dobra, tym wstępem zapraszam do lektury. Jak zawsze proponuje zaopatrzyć się w kawusie, herbatkę, co tam lubicie i rozsiąść się wygodnie w fotelu!
Spis treści
- Czym jest?
- Zasady i walka
- Tworzenie postaci
- Przetrwanie i Ekwipunek
- Organizacje w Falloucie
- Prowadzenie gry
- Bestiariusz
- Podsumowanie
Fallout RPG – czym jest?
Fallout RPG jest osadzony w postapokaliptycznym klimacie i dzieje się na początku wydarzeń z gry Fallouta 4. Akcja rozgrywa się we Wspólnocie i jej czas możemy osadzić na rok 2287. Stany Zjednoczone zostały zniszczone przez bomby nuklearne, a cały świat pogrążył się w chaosie. Świat Fallouta nie należy do najprzymniejszych. Każdy dzień, to walka o przetrwanie, poszukiwania zdatnej do picia wody, czy nieskażonego jedzenia. Zmutowane zwierzęta, potwory czy ghule nawiedzają napromieniowane ziemie utrudniając ocalałym przetrwanie.
Znajomość gier nie jest wymagana, ale zdecydowania ułatwia prowadzenie Fallouta. Jako gracz, nie musisz znać za dobrze fabuły. Wystarczy zapoznać się z wydarzeniami z Fallouta 4 pobieżnie i możesz ruszać na przygodę. Daj się wciągnąć w klimat i sam odkrywaj co ma Ci do zaoferowania Fallout RPG – a ma on naprawdę sporo do zaoferowania.
Podręcznik ma ponad 400 stron! Jest to prawdziwy kolos, który krok po kroku wprowadzi Was do swojego świata.
W podręczniku znajdziecie takie informację jak zasady, tworzenie postaci, opis świata, poradnik do prowadzenia misji i kampanii oraz co jest dużym plusem darmową przygodę!
Przejdziemy przez większość rozdziałów, ale postaram się wyciągnąć z nich to co najważniejsze i nie rozwlekać tego materiału na siłę 🙂

Fallout RPG – zasady i walka
Fallout jest oparty na mechanice 2d20. Zawsze, kiedy przychodzi czas na sprawdzenie, jak Twoja postać radzi sobie z jakimś wyzwaniem lub problemem, zaczynasz budować pulę kości. Na starcie zawsze masz dwie kości dwudziestościenne.
Jak wygląda rzut na test?
Mistrz Gry wskazuję Ci atrybut i umiejętność, która będzie najlepiej pasować do danej sytuacji (oczywiście, możesz zaproponować własną kombinację). Dodajesz ich wartości do siebie i jest to tak zwany próg sukcesu. Każdy wynik na kości równy lub niższy ustalonemu progu to 1 sukces.
MG następnie w skali od 1 do 5 określa poziom trudności. Oznacza to ilość sukcesów, którą trzeba uzyskać lub przebić, by test się udał
Budujesz pulę kości zaczynając od 2. Możesz dokupić max 3 kości za Punkty Akcji.
Jeżeli wyrzucisz naturalne 1 wtedy zdobywasz dwa sukcesy zamiast jednego. Jest to tak zwany krytyczny sukces. Każda wyrzucona naturalna 20 to komplikacja. Nie oznacza to, że test się nie udał, ale jedynie wprowadza to dodatkowe utrudnienia po zakończonym teście.
Jeżeli test obejmuje specjalizację każdy wynik na kości równy lub niższy od poziomu używanej umiejętności również jest liczony jako krytyczny sukces.
Czasami różne zdolności potrafią obniżyć próg stopnia trudności do 0. Wtedy nie musisz rzucać kośćmi, a dana czynność automatycznie się udaje.
Rzucasz kości i porównujesz uzyskane wyniki do określonego poziomu trudności. Jeżeli liczba sukcesów jest równa lub większa od poziomu trudności udaje Ci się osiągnąć sukces. Za każdy punkt ponad wymagany stopień trudności otrzymujesz 1 Punkt Akcji.
Punkty Akcji
Punkty Akcji służą do wykonywania dodatkowych akcji, poprawy rezultatu testu, skrócenia czasu wykonywania czynności, zdobycia dodatkowych informacji lub dokupienia dodatkowych k20.
Punkty Akcji potrafią nieźle namieszać i przeskoczyć stojące na drodze trudności. Takie ale punkty szczęścia tylko bardziej z boostowane.
Punkty Akcji, należą do grupowej puli i może być ich maksymalnie 6. Każdy z graczy ma prawo z nich skorzystać.
Mistrz Gry również posiada swoje punkty. Na początku każdej misji ich wartość jest równa ilości graczy biorących udział w sesji.
Warto podkreślić, że jeżeli PA się skończą, nadal możesz dokupić dodatkowe kości, dając MG Punkt Akcji. Ryzykowne zagranie, które w jednej chwili może się bardziej przydać, ale w innej może doprowadzić do poważnych problemów. Korzystajcie z nich rozsądnie!
Punkty Szczęścia
W Falloucie mamy jeszcze dodatkowo Punkty Szczęścia (PS). Działają one na bardzo podobnych zasadach co PA tylko nie należą one do grupowej puli. Ich wartość jest ustalana przez wartość atrybutu Postaci – Szczęścia.
Punktów szczęścia możesz użyć do:
- Łutu Szczęścia – możesz wprowadzić do gry korzystny dla siebie efekt,
- Czysty Fart – przed testem umiejętności, korzystasz, by test wykonać w oparciu o stopień, trudności wynikający ze Szczęścia zamiast z normalnego atrybutu,
- Wyczucie Czasu – w trakcie walki pozwala Ci przełamać aktualną Inicjatywę i zadziałać od razu,
- Uśmiech Losu – możesz przerzucić kości
To jest główny córę mechaniki. Nie będę opisywał tutaj każdego detalu, ale w rozdziale z zasadami, znajdziecie informacje odnośnie reguł dotyczących, próby sił, wspierania, testów grupowych, czy komplikacji.

Walka
Walka w Falloucie jest dość prosta i również szybka. W swojej turze możesz wykonać nie więcej niż 2 akcje pomniejsze oraz 2 akcje główne. Przysługuję Ci również tylko 1 akcja ruchu.
Możliwość używania PS i PA sprawia, że walka jest dynamiczna, pełna emocji i czasem bardzo szybko pozwala zakończyć starcie. Pamiętajcie, że Fallout RPG to nie DnD. Każdy punkt życia jest na wagę złota.
Całe starcie wygląda w sposób następujący:
- Gracz, który rozpoczął starcie wykonuje 1 dodatkową turę przed wszystkimi innymi graczami.
- Następnie ustalana jest wartość Inicjatywy
- Wykonywanie akcji pomniejszych i głównych
- Reorganizacja starcia
Podręcznik oferuje nam 4 rodzaje ataków:
- Atak w zwarciu
- Atak dystansowy
- Atak bronią rzucaną
- Atak bez broni
Możesz sam wybrać lokalizację trafienia, ale wtedy rośnie trudność testu. Możesz również poczuć się jak w grze i rzucić specjalną kością, aby zobaczyć, która część ciała oberwała. Następnie zostaje tylko rzucić na obrażenia i patrzeć jak wróg zamienia się w stertę kości.
Bardzo podoba mi się to, że w podręczniku są dwie tabelki na trafienia – druga jest wyróżniona dla istot, które mają niestandardowe kończyny.
Prócz informacji o samym starciu, dostajemy również informację o rodzajach obrażeń. Wyróżniamy tutaj obrażenia fizyczne, energetyczne, radiacyjne oraz toksyczne. Z nich wszystkich obrażenia radiacyjne są moim zdaniem najgorsze ze wszystkich i bardzo ciężko się je leczy.
Mapowanie terenu
Ciekawym rozwiązaniem jest odejście od metrów podczas obliczania zasięgu ataku, a skorzystanie z mechaniki stref. Strefy są tak duże i tak małe jak to konieczne. Przykładowo pomieszczenie zawierające dwa pokoje jest dwoma strefami.
Element stref jest bardzo ważny podczas starcia ponieważ w jasny i precyzyjny sposób określa zasięg jaki nas dzieli od celu. Osobiście sam stosuję strefy prawie we wszystkich systemach, ponieważ są one moim zdaniem szybsze i wygodniejsze do użycia niż metry.
Starcie może toczyć się za osłonami, trudnym i niebezpiecznym terenie. To wszystko ma wpływ podczas walki, dając jej więcej realizmu i możliwości lepszego opisywania pola starcia.
Fallout RPG – tworzenie postaci
Dochodzimy do głównego mięska, czyli czym można grać w Falloucie? Fallout oferuje nam 6 możliwości pochodzeń postaci.
Pochodzenia postaci dostępne w grze to:
- Ghul
- Mieszkaniec krypty
- Nowicjusz bractwa stali
- Ocalały
- Pan złota rączka
- Supermutant
Każda z tych profesji zapewnia swoje własne profity. Możecie grać czym wam się zapragnie, pamiętajcie jednak, aby w miarę fabularnie połączyć jakoś drużynę.
Na naszą postać składa się 7 głównych atrybutów:
- Siła
- Percepcja
- Wytrzymałość
- Charyzma
- Inteligencja
- Zwinność
- Szczęście.
Do tego dochodzi nam lista umiejętności oraz profity – na start otrzymuje się 1 profit. Samo tworzenie postaci jest dość intuicyjne i nie powinno sprawiać większych problemów.
Nam w 4 osoby zeszło około 40 minut. Odcinek z stworzenia naszych postaci do nadchodzącej sesji możecie obejrzeć pod tym linkiem – Tworzenie postaci Fallout RPG
Fallout RPG – Przetrwanie i ekwipunek
Rozdział o ekwipunku pozwolę sobie jedynie opisać słowami, że dostarczy on Wam wszystkich niezbędnych informacji o tym, co możecie znaleźć w świecie Fallouta. Każda postać na start otrzymuje swój ekwipunek.
Natomiast warto poświęcić chwile krótkiemu rozdziałowi o przetrwaniu. Fallout RPG to gra oparta o survival naprawdę ciężkie otoczenie powojenne. Jeżeli lubicie wprowadzać realizm do Waszych rozgrywek i cenicie sobie takie elementy jak śledzenie poziomu napojenia postaci, jej wyżywienia, czy zmęczenia – to w tym rozdziale otrzymacie wszystkie informacje w jaki sposób to kontrolować.
Jest to dla mnie o tyle ciekawe, że postanowiłem wdrożyć ten mechanizm u nas na sesji chcąc zobaczyć jak wypali. Moim zdaniem jeszcze lepiej to podkreśla, jak trudno jest przeżyć w świecie Fallouta.
Śpisz na gołej ziemi? Możesz nabawić się choroby. Zranił Cię ghul? To samo. Zjadłeś zebraną żywność bez odpowiedniego przetworzenia – jesteś w niezłej dupie. Fallout nie oszczędza nikogo. Możesz zginąć nie tocząc nawet ani jednej walki.
Warunki pogodowe również tutaj znajdziecie, ale ciekawszą rzeczą jest szabrowanie.
Podstawą przetrwania jest przeszukiwania pustkowi w celu uzupełnienia zapasów. Szabrowanie to termin to termin, który określa cały ten proces od momentu znalezienie miejsca, które będziecie eksplorować po wszystkie trudności i fanty jakie uda się znaleźć.
Szabrując możecie napotkać na swojej drodze przeciwników w postaci lokalsów, czy zamkniętych terenów, sejfów, które nie tak łatwo obejść. Bez szabrowania nie przeżyjecie w tym świecie. W podręczniku znajdziecie cały proces szabrowania oraz tabele łupów, którą możemy podzielić na kilka kategorii. Przykładowe to: amunicja, środki chemiczne, broń biała czy żywność.
Fallout RPG – organizacje w świecie Fallouta
Fallout RPG to nie tylko pustkowia. Po wojnie trzeba sobie jakoś radzić. Do serca wzięły sobie te słowa, korporacje i wielkie koncerny, które próbują przetrwać w nowym świecie.
Rozdział jest koniecznym must hale dla każdego, kto nie zna lore świata Fallouta. Dostajemy dość długi i pokaźny opis korporacji i organizacji, które możemy napotkać, wejść w interakcje, czy nawet mieć powiązane z nimi misje.
Przykładowe organizacje to:
- Red Rocket
- Poseidon Energy
- Arcjet Systems itd.
Prócz korporacji i producentów znajdziemy również opis Vault-tec czy Wspólnoty. Wszystkie rozdziały łącznie na temat najważniejszych informacji liczą blisko 100 stron. Sto stron czystej wiedzy, która wzbogaci każdą rozgrywkę o ciekawe wątki fabularne i intrygi.
Podoba mi się, że są one rozpisane dość przejrzyście. Zaczynamy od ogólnej historii. Przechodzimy do krótkiego opisu jak dana organizacja radzi sobie po wojnie. Kończymy informacją jak wykorzystać je w grze.
Czyta się przyjemnie i można od razu spisywać sobie najważniejsze smaczki do użycia na sesji.
Fallout RPG – Prowadzenie gry
Rozdział, który każdy MG powinien, a nawet pokusiłbym się o stwierdzenie, że musi przeczytać. Jest to mikro podsumowanie najważniejszych zasad, które warto trzymać pod ręką. Prócz samych zasad i informacji jak ich używać, otrzymacie wiedzę dotyczącą uruchamiania misji i kampanii w świecie Fallouta. Są w nim zawarte ogólne pomysły i tipy, jak to wszystko sklejać w jedną sensowną całość. Znajdziecie nawet informację jak wprowadzić falloutowy humor do Waszych sesji!
Fallout RPG – Mieszkańcy pustkowi – bestiariusz
Jest to nic innego jak bestiariusz mieszkańców i stworzeń, które możecie napotkać w trakcie przygód. Oczywiście na starcie jest wszystko ładnie rozpisane, jak czytać karty, typy, czy słowa kluczowe przeciwników.
Znajdziecie szeroką listę cech, którą mogą mieć różnego typu stworzenia oraz ich cechy wspólne.
Nie chce psuć Wam zabawy opisując tutaj wszystkie możliwe przeciwności stąd wybrałem wymienię tylko te, które zapadły mi w pamięć 🙂
Przykładowe potwory w Falloucie:
- Bramin – zmutowane bydło, które jest podstawą wyżywienia dla wielu osad.
- Mutarogacz – zmutowane jelenie z dwoma łbami
- Szpony śmierci – genetycznie zmutowane bestie, które sieją postrach
Jest ich oczywiście znacznie więcej, ale same grafiki zasługują na pochwałę, ponieważ nadają mega klimatu.
Fallout RPG – podsumowanie i moja opinia
Uff, dotarliśmy do końca tej nieco długawej recenzji Fallouta RPG. Po lekturze podręcznika mogę stwierdzić, że jest to aktualnie jeden z najlepszych post apo podręczników wydanych po polsku. Każdy znajdzie w nim coś dla siebie. Mnie na przykład zachęcił do zagrania w serię gier.
Podręcznik posiada świetnie wykonane i klimatyczne grafiki, których mogłoby być znacznie więcej! Jest on napisany prostym językiem i raczej nie powinno być problemu, by wdrażać w niego nawet nowych graczy.
Jedyne do czego mogę się przyczepić to nielogiczne (moim zdaniem) ułożenie rozdziałów w podręczniku. Najpierw dostajemy mechanikę, a dopiero potem np tworzenie postaci. Z jednej strony rozumiem ten zabieg, jednak chyba najpierw wolałbym zająć się tworzeniem postaci, a dopiero potem zagłębiać w mechanikę. Jednak to tylko moje takie kosmetyczne uwagi.
Na duży plus – przygoda startowa – cieszę się, że znalazła się w podręczniku, bo naprawdę ułatwia ona wejście w całą mechanikę i świat gry.
Cena podręcznika u wydawcy to 249 złotych + PDF. Jak dla mnie to uczciwa cena za taką ilość materiału i jakości wykonania.
Podręcznik możecie nabyć tutaj: Sklep Alis Games.
Fallout RPG oferuje szerokie możliwości prowadzenia misji i kampanii. Zdecydowanie jest to świat, w którym spędzicie więcej niż tylko kilka przygód.
Czy warto kupić Fallouta RPG? Myślę, że warto, ale to zostawiam już Waszej osobistej decyzji 🙂
Dziękuję, że dotrwałeś do końca! Jeżeli podoba Ci się content, którzy tworzę zapraszam na mojego instagrama key to rpg i zostawienie followka.
#wspolpracareklamowa#falloutrpg#fallout#falloutrpgrecenzja#recenzjafallouta#gryrpg#gryfabularne#falloutgrafabularna