Fabula Ultima recenzja

Uwaga! Recenzja powstała dzięki współpracy z wydawnictwem Black Monk Games, od którego otrzymałem podręcznik do recenzji. Wydawca nie miał wpływu na poniższą recenzję i jest ona oparta o moje oraz moich graczy doświadczenia po zapoznaniu się z podręcznikiem oraz rozegranej sesji.  

Spis treści

  • Wstęp
  • Mechanika i najważniejsze zasady
  • Punkty Fabuli i Punkty Ultimy
  • Konflikt
  • Światotworzenie
  • Tworzenie drużyny i postaci
  • Inne ciekawostki
  • Opinie graczy
  • Moja opinia
  • Podsumowanie oraz przykładowa sesja

Fabula Ultima TTJRPG – wstęp  

Fabula Ultima to RPG, które czerpię z JRPG (gier japońskich lub stylizowanych na takie) gier fabularnych. Bazują one na grach wideo. Jedne z bardziej znanych to chociażby seria Final Fantasy. TTJRPG to system, który wprowadza Was do świata epickich przygód, potężnych antagonistów oraz nauki o sobie i swoich towarzyszach w podróży.  

Fabula Ultima to unikalny system, który jesteście w stanie dostosować do absolutnie każdego settingu. High Fantasy, Natural Fantasy, Dark Fantasy, a może fantasy w połączeniu ze steampunkiem? Jedyne co Was tutaj ogranicza to wyobraźnia. My na naszą pierwszą przygodę zdecydowaliśmy się zagrać w klimatach High Fantasy i bawiliśmy się rewelacyjnie.  

Niezależnie od tego, jaki setting wybierzecie, musicie pamiętać, by świat, który będziecie tworzyć oprzeć na 8 głównych filarach.  

  • Starożytne ruiny i niegościnne krainy – niezależnie, gdzie się udacie, zawsze możecie spotkać ruiny dawnych cywilizacji i echa przeszłości. Mroczne puszcze, krainy napawające mrokiem to tylko jedne z wyzwań na szlaku.  
  • Świat na krawędzi zagłady – potwory, antagoniści i ich mroczne cele. Prędzej czy później będzie Wam dane zmierzyć się ze złem.
  • Niezgody pomiędzy społecznościami  – wojny religijne, dawne urazy, czy inne spory zawsze oddziałują na społeczności pomimo zła, które czai się dookoła.
  • Wszystko ma duszę 
  • Magia i technologia idą w parze  – dwie strony jednego medalu, jedna to naturalna energia, druga to duszę, które są w technologii zaklęte.
  • Bohaterowie wszelkich rodzajów – realizm nie istnieje. Twórz bohatera jakiego chcesz, od dziecka, które jest w stanie rzucać potężne zaklęcia po starszą babuleńkę, która jest weteranem wojny.
  • Bohaterowie to centrum opowieści  
  • Tajemnice, intrygi, odkrywanie i rozwój 

Bardzo ciekawy rozwiązaniem zaprezentowanym w podręczniku jest opis 3 głównych settingów, w których możecie osadzić swoje przygody. High Fantasy, Natura Fantasy oraz Techno Fantasy. Wszystkie trzy ukazują motywy przewodnie bohaterów, możliwe miejsca do spotkania, jak działa magia oraz cele i postacie antagonistów.

Warto wspomnieć, że Fabula Ultima jest napisana bardzo prostym językiem i jest to w mojej opinii system idealny dla początkujących graczy, którzy nigdy nie grali jeszcze w RPG. To nie oznacza, że weterani się w tym systemie nie odnajdą. Wręcz przeciwnie, ogromna możliwość kreacji świata i historii sprawia, że im więcej masz doświadczenia w RPG tym bardziej jesteś w stanie wykorzystać potencjał Fabuli Ultimy.

Fabula Ultima recenzja

Fabuła Ultima już na starcie uczy nas odejścia od typowych gier RPG i chodzenia po sznurku do celu. Fabuła tworzona jest wspólnie przez wszystkich graczy oraz MG. MG nie powinien planować wydarzeń do przodu, a dać ponieść się historii. Oczywiście, warto mieć ogólny zarys celów antagonistów, czy przygody, ale niech gracze tworzą historię i wydarzenia. Osobiście zawsze powtarzam, że najlepsze pomysły na przygody jak i kłopoty tworzą sami gracze 😛

Fabula Ultima – mechanika i najważniejsze zasady.

Fabula Ultima korzysta z wielu naprawdę ciekawych mechanik. W samej grze używamy kości od k6 do k12. Sceny, zegary, punkty ekwipunku i dynamiczna walka to tylko mała część tego co opiszę, ale skupię się na rzeczach, które moim zdaniem bardzo dobrze działają. Po pierwszej rozgrywce możemy powiedzieć, że działają naprawdę świetnie.

Sceny oraz mechanika zegarów

Sceny można porównać klatek w filmach. Każda klatka to jedna scena. Podczas rozgrywki działają one intuicyjnie i nie będziecie mieli problemu, by domyśleć się w jakiej scenie aktualnie jesteście. Dla przykładu rozmowa ze strażnikami oraz próba ich przekupienia to jedna scena. Przeszukiwanie miejsca zbrodni, do którego dostaliście dostęp dzięki poprzedniej łapówce to kolejna scena. Cały konflikt to jedna scena konfliktu itd.

Jest natomiast jeden rodzaj scen, który bardzo się wyróżnia. Mianowicie sceny MG. Jest to niczym cut scenka z gry, gdzie Wasze postacie stają się obserwatorami i dostajecie wgląd w poczynania Złoczyńcy lub innych groźnych wydarzeń. Dodatkowo za każdym razem, kiedy w scenie pojawia się główny zły, BG dostają punkt Fabuli. Pierwszy raz spotkałem się z tak ciekawym zastosowaniem scen i zadziałały świetnie. Pomagają budować napięcie, pokazać głębię głównego antagonisty i wprowadzić ciekawy przerywnik pomiędzy innymi scenami.

Druga część mechaniki to zegary. Zegary można było spotkać w takim systemie jak Ostrza Mroku. Gdy tylko je poznałem, zacząłem z nich regularnie korzystać w każdej grze RPG, ponieważ ułatwiają one śledzenie różnego typu postępów oraz celów postaci, ale też wrogów.

Im dłuższy i bardziej złożony cel, tym więcej segmentów zegar będzie posiadać. Przykładowo zaprezentuje Wam zastosowanie takiego zegara dla projektu gracza, który stwierdził, że jego postać chce zbudować latającą maszynę bojową. Jest to długie i kosztowne działanie więc w tym przypadku zegar będzie miał 12 kawałków. BG postanawia każdego dnia poświęcać x czasu na rozwój projektu. Każdy kawałek to 1 tydzień w świecie gry. Średnio co 2 sesje BG rzuca na test. Jeżeli zda zamalowuję 1 segment. Za każde dwa sukcesy powyżej Stopnia Trudności testu, zamalowuje kolejny segment. W przypadku krytycznego sukcesu zamalowuje od razu 3 segmenty.

Można to przełożyć na antagonistę, który buduję maszynę zagłady jakiegoś królestwa. Zegary to jedna z lepszych mechanik w grach RPG i zalecam każdemu by ją stosował, ponieważ będziecie lepiej w stanie kontrolować rozwój indywidualnych celów postaci, czy antagonistów i urealnić to w czasie w świecie gry. Jest to lepsze rozwiązanie niż tylko jeden test i cały cel gotowy. Dzięki temu realizm jest znacznie większy i również bardziej motywuje graczy.

Przymioty i więzi

Każda postać posiada przymioty oraz więzi. Więzi symbolizują relacje pomiędzy postacią gracza, a innymi postaciami, czy NPC. Więzi składają się w 3 zestawy różnych emocji. Za każdą posiadaną parę więź wzrasta o poziom do maksymalnie 3 lvl. Więzi są używane do dodawania poziomu do wyniku testu za pomocą punktów Fabuli. Ciekawe zastosowanie relacji pomiędzy BG i innymi postaciami, które daje również korzyści mechanicznie.

Znacznie częściej natomiast będziecie korzystać z Waszych przymiotów. Przymioty to krótkie słowa opisujące tożsamość, motyw oraz pochodzenie Waszej postaci. W trakcie testu możecie powołać się na przymiot jeżeli pasuje on do sytuacji i przerzucić jedną lub dwie kości za punkt Fabuli.

Muszę przyznać, że zarówno przymioty jak i więzi pozytywnie mnie zaskoczyły jeżeli chodzi o ich praktyczne zastosowanie. Gracze dość regularnie z tego korzystali, dzięki czemu bardziej utożsamiali postać z otaczającym ją światem.

Testy

Testy w Fabuli Ultimie są dość proste i możemy podzielić je na kilka typów. Wasza postać posiada 4 cechy i przypisane do nich odpowiednie kości – k6, k8, k10, k12.

Najbardziej powszechny test to sprawdzenie, czy coś uda się zrobić Waszej postaci. Schemat wygląda następującą:

  1. MG określa dwie cechy do rzutu
  2. Bierzesz dwie kości przypisane do tych cech – np k6 i k8
  3. MG określa Stopień Trudności (ST) testu – przeciętnie wynosi on 10
  4. Rzucasz dwiema kośćmi, dodajesz modyfikatory i sprawdzasz czy wynik na kościach jest równy lub wyższy niż ST. Jeżeli tak udało Ci się zdać. Jeżeli nie, możesz wykorzystać punkty Fabuli, aby przerzucić kości lub dodać poziom więzi do wyniku rzutu.

Wyrzucenie dwóch jedynek to pech. Z reguły prócz oblania testu dzieją się dodatkowe utrudnienia , które mogą zmienić bieg wydarzeń. Natomiast za wyrzucenie pecha dostaje się 1 punkt Fabuli.

Drugim często używanym rodzajem testów będzie test grupowy. W teście grupowym wybieracie lidera. Reszta postaci, która pomaga nazywa się wspierającymi. ST dla wspierających zawsze wynosi 10. ST testu lidera może się różnić. Najpierw rzucają wspierający zgodnie z powyższymi zasadami. Potem rzuca lider. Każdy zdany test wspierającego to 1 dodatni modyfikator do testu dla lidera. Krótko mówiąc, im lepiej pójdzie wspierającym tym łatwiej ma lider grupy.

Wyrzucenie dwóch takich samych cyfr oznacza krytyczny sukces i daje on specjalne szanse, które mogą zmienić przebieg wydarzenia znaczący sukces graczy.

Prócz powyższych testów, mamy jeszcze testy otwarte oraz testy przeciwstawne.

Fabula Ultima recenzja RPG

Punkty Fabuli i Punkty Ultimy

Głównym rdzeniem i silnikiem napędowym Fauli Ultimy są właśnie punkty Fabuli oraz Ultimy. Punkty Fabuli są przeznaczone dla graczy, natomiast Punkty Ultimy są wykorzystywane przez MG

Punkty Fabuli

Punkty Fabuli pozwalają na pokonywanie trudności w trakcie przygód oraz rozwijają Wasze postacie. Zdobywa się za:

  • Pecha na kościach – 1 punkt
  • Jeżeli BG na starcie sesji nie posiadał w puli żadnych punktów – 1 punkt
  • Scena złoczyńcy – 1 punkt
  • 0 punktów życia oraz kapitulacja – 2 punkty

Wydając punkty Fabuli gracze wrzucają je do wspólnej puli, która na koniec sesji tworzy pulę punktów Fabuli. Sumujecie ich łączną ilość, a następnie dzielicie przez ilość graczy. Tyle punktów doświadczenia zdobywacie dodatkowo.

Jest to ciekawy aspekt, ponieważ z jednej strony możecie je chomikować i zbierać na walkę z głównym Bossem, ale z drugiej strony wydając je, szybciej rozwijacie swoje postacie.

Punkty Fabuli prócz przerzutów i wzmacniania wyników na kościach mogą służyć do zmiany historii fabuły. Jest to prawdziwy rollercoaster emocjonalny i sprawia, że MG nie może od górnie zaplanować przebiegu wydarzenia.

Punkty Ultimy

Punkty Ultimy to zasób MG. Są one przypisywane do głównego złego i kluczowych antagonistów na drodze graczy. W zależności od kategorii złego będzie on dysponował inna liczbą punktów Ultimy.

MG może wydać te punkty na 3 sposoby:

  • 1 punkt za ucieczkę złego z danej sceny
  • 1 punkt za przywołanie przymiotu antagonisty do przerzucenia jego kości
  • 1 punkt, aby natychmiast uleczyć antagonistę z wszystkich stanów oraz przywrócić 50 punktów mocy.

Punkty Ultimy pozwalają sprawić, że złoczyńca nie będzie tak łatwym kąskiem dla BG i nadać mu głębi poprzez podkreślenie jego celów i cech charakteru.

Konflikt  

Konflikt jest bardzo do przeprowadzenia oraz niezwykle dynamiczny. Dopiero podczas walki można poczuć prawdziwy klimat High Fantasy i ilości obrażeń lecących w jedną i drugą stronę.

Fabuła Ultima ma jedne z szybszych walk jakie miałem okazję przeprowadzać i jest to rozwiązane naprawdę bardzo płynnie.

Walka oczywiście zaczyna się od ustalenia inicjatywy. BG rzucają na swoje cechy zręczności oraz potęgi natomiast NPC mają od górnie ustalone inicjatywy. Inicjatywa to test grupowy. Strona, która wygra zawsze zaczyna walkę w każdej rundzie.

Potyczka idzie naprzemiennie – raz BG, raz NPC itd. Jeżeli jakaś strona ma przewagę ilościową najlepiej stosować naprzemienność tak długo jak to możliwe. Zalecam również sobie oznaczyć w jakiś czytelny sposób inicjatywę NPC, ponieważ łatwo będzie można się zgubić w ogniu walki.

W trakcie swojej tury możecie zrobić jedną główną akcję oraz dowolną ilość pomniejszych. Ruch nie jest akcją. Podręcznik zakłada, że jeżeli gdzieś się chcecie dostać to to się udaje. Oczywiście jeżeli wyjdziecie poza scenę konfliktu przestajecie być do niej wliczani. To oznacza, że w tym samym czasie część BG może walczyć, a inna część biec po strażników.

Zasada atakowania jest prosta. Każda broń ma opisany zestaw cech, na który będzie wykonywać test. ST testu to pancerz przeciwnika w przypadku broni białych i zasięgowych oraz wartość magicznego pancerza podczas ataków magicznych.

Bronie od razu mają napisane obrażenia, gdzie często wartość to WW+X – Gdzie WW to wyższy wynik na kości, której użyliście do ataku, przykładowo przy rzucie 4 i 10 dodawalibyście 10. X to wartość bazowa obrażeń broni.

Zaklęcia działają ten sam sposób. Wszystkie spelle, które nie są czarami ofensywnymi udają się automatycznie.

I to wszystko. Szybko, płynnie i jakże epicko. Z reguły nie trzeba nawet sprawdzać podręcznika podczas walki, jedynie jeżeli chcecie użyć innych akcji niż atak. Nie będę ich tutaj wszystkich wymieniał, a jedynie wspomnę o jednej z ciekawszych czynności, którą jest użycie akcji ekwipunku.

Punkty ekwipunku

System posiada punkty ekwipunku. Wasza postać może mieć ich maksymalnie 6. Punkty ekwipunku służą do tego, żeby ułatwić Waszym Postaciom życie na szlaku oraz w walce. Załóżmy, że w trakcie walki straciliście dość sporo HP. Chcecie mieć potiona na HP, ale zapomnieliście go kupić? Otóż zawsze go możecie mieć przy sobie. Wydajecie 3 punkty i dzięki temu posiadacie w zasobach miksturę życia, która przywraca Wam zdrowie. Punkty ekwipunku, możecie wydać by pojawiła się inna mikstura, która odnowi Wam punkty Mocy do rzucania zaklęć, czy inna broń. Traktowałbym je jako sprzęt pierwszej pomocy, który zawsze macie przy sobie. Punkty ekwipunku odnawiacie poprzez odwiedzanie sklepów i wydawania waluty Zenitów. Każde 10 Zenitów to 1 punkt ekwipunku.

Normalnie podręcznik również zakłada, że jeżeli gracie postacią, która ma przykładowo powiązania ze złodziejstwem to jeżeli potrzebuje w jakieś scenie wytrychy – to je ma. Osobiście jestem fanem takie rozwiązania ponieważ nie traci się czasu na sesji na kupowanie itemów i dzięki temu gra idzie znacznie płynniej i szybciej.

Inne aspekty mechaniczne

Mógłbym tak opisywać wszystkie aspekty mechaniczne, ale te według mnie są najważniejsze. Mechanika jest prosta i intuicyjna. Jest trochę smaczków i regułek do zapamiętania, dlatego warto zrobić sobie jakiś spis najważniejszych mechanik i trzymać go pod ręką. Jednak w trakcie naszej sesji większość przygody szła bez większych problemów. Ciężko mi się przyczepić tutaj do jakiś aspektów mechaniki także naprawdę duży plus.

Fabula Ultima – kreacja postaci oraz świata 

Kreowanie postaci w Fabule Ultimie to prawdziwa poezja i nieograniczone możliwości. Przed stworzeniem postaci, warto poruszyć aspekt światotwórstwa.

Światotworzenie

W podręczniku nie znajdziecie gotowych krain czy światów. Musicie go tworzyć i wszyscy stwierdziliśmy, że była to jedna z ciekawszych rzeczy z jaką się spotkaliśmy. Z reguły dostajesz gotowy setting do gry i masz już opisane miejsca, krainy, kraje, królestwa itd. Tutaj dostosowujecie świat pod Wasze potrzeby. Jedyne ograniczenie, o którym musicie pamiętać, to 8 filarów. To jest must have I musicie uwzględnić to przy tworzeniu świata.

Podręcznik oferuje tabelki pomocnicze, z których możecie skorzystać, ale również schemat krokowy, który poprowadzi Was krok po kroku.

Dla MG, którzy kochają tworzyć własne światy będzie to wisienka na torcie. Pozwoli to zaangażować każdego w tworzenie świata, przez co dostosujecie Wasze przygody czy też kampanie do swoich reguł. Zrobicie tu absolutnie wszystko. Chcecie przenieść świat z Sword Art Online? Proszę bardzo. Planujecie bardziej kampanię w klimatach Cyberpunka? Nic nie stoi na przeszkodzie.

Już na etapie, kiedy tworzyliśmy świat do naszej przygody wiedziałem, że przy kampanii będzie to prawdziwy game changer. Dostosujemy nie tylko jedną lokację, ale wiele krain, czy nawet kontynentów. Stworzenie sandboxa będzie ciekawą odskocznią od gotowych światów i zdecydowanie pomoże podnieść klimat naszych sesji na wyższy poziom. Absolutnie moja ulubiona rzecz w całym podręczniku.

Fabula Ultima RPG

Tworzenie drużyny i postaci

Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę. Słynne słowa, które pasują w Fabule Ultimie jak ulał. Tworząc drużynę nadajecie cel, coś co ją połączy. Chcecie być rewolucjonistami, a może obrońcami większej idei? Znajdźcie cel, który połączy Wasze w postaci w całość i nada wyjątkowy charakter całej drużyne.

Tworzenie postaci to również generator ogromnych możliwości. Już na samym starcie dostajecie multi klasowość oraz 5 poziom. Możecie mieć wiele klas lub mniej ale za to bardzo mocno rozbudowanych. To Wasza decyzja w jaką stronę pójdziecie. Każda klasa oferuje inne zdolności, czary, pasywne umiejętności. Prócz tego klasy nadają unikatowy charakter postaci przez, co staje się niepowtarzalna. Podręcznik oferuje 15 klas postaci, ale uwierzcie mi, że w połączeniu z pochodzeniem, tożsamościami postaci daje to setki pomysłów na Bohatera.

Przykładowe klasy to:

  • Mistrz Broni
  • Furia
  • Elementalistka
  • Mag chaosu itd.

Sam proces tworzenia postaci jest bardzo prosty, a podręcznik jasno i klarowanie opisuje każdy etap, więc raczej nie powinniście mieć z tym żadnego problemu.

Moim graczom tworzenie postaci podobało się na tyle, że chętnie stworzyliby nowe postacie, byle tylko pobawić się kombinacjami i znaleźć coś idealnego dla siebie. To tylko pokazuje potencjał tego systemu.

Fabula Ultima – pozostałe ciekawostki

Prócz rozdziałów o mechanice, tworzeniu postaci znajdziecie w podręczniku jeszcze podział poświęcony dla MG oraz Bestiariusz.

Rozdział MG zawiera przydatne wskazówki jak tworzyć własnych NPC, lochy, artefakty itp. Dowiesz się z niego także jak planować walki z elitarnymi wrogami oraz z bossami.

Inaczej rzecz mówiąc, jest to mikro dziennik, z którym MG moim zdaniem musi się zapoznać przed rozegraniem przynajmniej kampanii. Przed pierwszą sesją na pewno warto go przejrzeć zwłaszcza, podrozdział o planowaniu walk.

Bestiariusz oferuje spis około 60 różnych przeciwników, których BG mogą spotkać w trakcie swoich przygód. Maksymalny poziom stworzeń to 20. Większe lvl są dostępne w dodatku, który na ten moment jest tylko w języku angielskim „Fabula Ultima Atlas High Fantasy” – znajdziecie tam potwory nawet na poziomie 60!

Muszę przyznać, że brakuję mi mocniejszych potworów w podręczniku podstawowym i czuję tutaj niewykorzystany potencjał, ale i bez tego uważam, że początkowo liczba starczy spokojnie do rozegrania jednej całej kampanii.

Fabula Ultima – opinie graczy 

Poprosiłem swoich graczy o napisanie krótkiego komentarza, jak im się podobała rozgrywka w Fabule Ultimie oraz co im się najbardziej podoba w całym systemie. Poniżej znajdziecie ich opinie

Michał

„System ma potencjał na taką bardzo dużą wolność. Potem można mieć jeszcze więcej klas. W sensie pisało na karcie że można mieć 3 klasy niewyszkolone do perfekcji. I też tworzenie broni fajnie wygląda, bierzesz sobie efekt, rodzaj obrażeń, ustalasz czy jedno czy dwu i po prostu dopłacasz x kasy, a niżeli musisz zbierać jakieś materiały, gdzie ustalmy sobie na sesjach nie ma często czasu i okazji by zebrać np jakąś łze feniksa.”

Maciej

„Solidne 9/10, można w tym zagrać w dosłownie każdym uniwersum jakby się uprzeć i to bez konieczności robienia nie wiadomo jakich homebrew. Nie chce dawać 10 bo jeszcze za mało graliśmy xD”

Szymon


„Na razie 9/10 Potencjał na mimikowanie realiów innych uniwersów i odtwarzanie ich bez większych ubytków jest bardzo duży. Do tego podstawowe mechaniki są na tyle luźne i przyjazne, że w razie potrzeby można dokręcić śrubę jeśli jest taka potrzeba, albo zostawić wszystko tak jak jest podstawowo. Ogromny plus to ta elastyczność przy tworzeniu postaci, która nie dość że pozwala na mimikowanie klas z innych RPGów, to pozwala też kreatywnie rzeźbić własne pomysły.
Kreowanie własnego świata na przygodę jest równie dużą zaletą, sami możemy sobie wybrać jaki rodzaj kampanii chcemy zagrać i nie jest to nam odgórnie narzucane przez sam tytuł i system, więc jest to też poniekąd jakiś sandbox.”

Wiktoria

„Najbardziej chyba podoba mi się, że ten system daje tyle możliwości i praktycznie nic nie ogranicza cię przy tworzeniu świata lub postaci, więc możesz się kreatywnie wykazać. Jednocześnie, mimo tego, że gra pozwala na robienie niezwykle fantastycznych rzeczy, to sama mechanika jest bardzo realistyczna, co jest dużym plusem, bo nie pozostawia żadnych dziwnych dziur logicznych i można się opierać na intuicji. Kolejnym ulubionym elementem są scenki głównego złoczyńcy, które mogą bardzo urozmaicić rozgrywkę i rozbudować też postać antagonisty. To jest trochę zagranie jak z filmu, ale właśnie to jest w tym fajne.
No i oprócz tego też podpisuję się pod tym, co koledzy wyżej napisali. Nic dodać nic ująć”

Jakub

„No ja jestem znany ze swego optymizmu dlatego po samym jednostrzale dam 8/10 bo to potężny potencjał systemowy. Możliwość wykreowania danej postaci jak się tylko chce, realne wpływanie na świat przez punkty fabuli jak z tą snajpą niewypałem to było dla mnie coś odświeżającego. System który wręcz zachęca do próbowania rzeczy, bo jest tyle przerzutów, a do tego każdy przerzut się mocno przydaje jeśli chodzi o xp da całej drużyny. O i właśnie lvl, który wypada przynajmniej raz na 2 sesje pozwala szybko porozwijać się w nowych kierunkach. No ja już mam tonę pomysłów co mógłbym zaprojektować jako wynalazca chociażby, że to głowa mała.
No i dla mnie ważne, że na samym początku już można poczuć high fantasy jeśli chodzi o walkę i początkowe obrażenia.”

Fabula Ultima – moja opinia 

Dla mnie Fabuła Ultima to spokojny na ten moment TOP jeżeli mówimy tutaj o systemach High Fantasy. Scenki MG to prawdziwe złoto. Prosto napisany podręcznik, łatwa i elastyczna mechanika. Dynamiczne walki oraz możliwość wykreowania własnego świata to coś co mnie absolutnie kupiło. Wiem, że w każdym prawie systemie można sobie stworzyć jakiś tam swój świat, ale rzadko, który podręcznik aż tak do tego nakłania. Dlatego podkreślam to dość mocno. Przyjemny system do prowadzenia i myślę, że spokojnie kandydat to następnej kampanii.

Naszą sesję z Fabuli Ultimy możecie znaleźć na YouTube pod poniższym linkiem.

Podsumowanie   

Fabula Ultima to solidny produkt, który spokojnie dostaję od nas 8/10. Kochamy fantasy, możliwość kreowania elastycznych historii i łatwe mechaniki, które współgrają z całą koncepcją settingu. Podręcznik kosztuje u wydawcy 129,90 zł. W tej cenie dostaniecie również PDF. Czy to uczciwa cena? Patrząc, że sam podręcznik główny oferuje ponad 340 stron czystego contentu uważam, że TAK. Aktualnie gra jest niedostępna ponieważ skończyła się przedsprzedaż natomiast, premiera tuż tuż i zaraz po tym będziecie mogli kupić podręcznik pod poniższym linkiem:

BLACK MONK GAMES – FABULA ULTIMA

Dziękuję również wydawcy za egzemplarz podręcznika, dzięki czemu mogliśmy poczuć ten niesamowity klimat Fabuli Ultimy oraz napisać powyższą recenzję!

Tagi: fabula ultima, fabula ultima rpg, fabula ultima gra rpg, fabula ultima gra fabularna, rpg, ttjrpg

5/5 - (4 votes)