Ciężkie dnie i niespokojne noce recenzja

Ciężkie dnie i niespokojne noce to najnowszy dodatek do Warhammera 4 edycji wydany w języku polskim przez Copernicus Corporation. Najnowszy zbiór przygód jest napisany przez, twórcę jednej z najsłynniejszych przygód pt. “Ciężka noc w gospodzie pod trzema piórami” czyli Graeme’a Davisa.  

Zbiór składa się z 5 ponurych i niebezpiecznych przygód. Dodatkowo znajdziemy w nim opis nowej grywalnej rasy – Gnomów i mini dodatek zwierający urozmaicenia gier karczemnych wraz z ich opisami.  

Na samym wstępie podręcznika znajdziemy przedmowę napisaną przez autora wszystkich pięciu przygód, opisującą poniekąd genezę i historię przygody “Ciężka noc w gospodzie pod trzema piórami”.  

W dalszej części dostajemy pokaźne wprowadzenie do scenariuszy. Standardowo znajdziemy tam sekcję pt. “Jak korzystać z tej książki”. W tym wypadku mamy kilka możliwości. Zbiór 5 scenariuszy w z dodatku “Ciężkie dnie i niespokojne noce” można podprowadzić jako oddzielne przygody. Jest to łatwe do zaimplementowania rozwiązanie, ponieważ nadrzeczna karczma czy gmach sądu może być umieszczone w dolnym miejscu w Starym Świecie.  

Mini kampania 

Wszystkie przygody można również rozegrać jako mini kampanię. Łączy je spór i kłótnie dwóch zwaśnionych rodów szlacheckich. BG będą mogli poznać i zakosztować życia Imperialnej arystokracji.  

Wewnętrzny wróg 

Jeżeli prowadzicie aktualnie kampanię wewnętrznego wroga, to wplecenie w nią pojedynczych przygód nie powinno stanowić żadnego problemu. Przygodę “Ciężka noc w gospodzie pod trzema piórami” możecie rozegrać zaraz po wydarzeniach na rzece Reik. Natomiast jeżeli postacie graczy podróżują aktualnie do Bögenhafen możecie rozegrać scenariusz pt. “Ślub Nastassi” 

Przygody są dość uniwersalne, dlatego wystarczy w przyszłości pozmieniać kilka nazw, imion i praktycznie macie gotowe opisy lokacji i BN-ów!  

Scenariusze są bardzo dynamiczne oraz żywe. Wiele wątków dzieje się w tym czasie, co może sprawić problemy początkującym graczom. Każda nawet najmniejsza czynność będzie miała swoje konsekwencje, dlatego warto przeczytać cały zbiór przed rozpoczęciem jego prowadzenia i odpowiednio poukładać sobie wszystkie wątki.  

Na samym, końcu znajdziemy również mini mapkę kampanii, która powinna pomóc w wyobrażeniu sobie całej trasy postaci graczy.  

I tym wstępem przechodzimy do prawidłowej części recenzji, czyli opisy przygód! 

Ciężka noc w gospodzie pod trzema piórami  

Pierwszy scenariusz to chyba najbardziej znana przygoda do Warhammera. Pierwszą wersję tej przygody możecie znaleźć już w dodatku “Potępieniec” do Warhammera 1 edycji. Potem była przerabiane pod drugą edycję młotka w zbiorze przygód “Splądrowane krypty”. I na potrzeby 4 edycji Warhammera została znów odświeżona i rozszerzona o nowe wątki poboczne! 

Gospoda “Pod Trzema Piórami” znajduję się domyślnie nad rzęką Reik. Jest oddalona od najbliższych wiosek o około 1 dzień drogi. Przed wprowadzeniem do przygody dostaje krótkie opisy stajni, kuźni, wygódki oraz głównego budynku.  

Przygoda “Ciężka noc w gospodzie pod trzema piórami” to scenariusz bardzo dynamiczny i rozpisany dosłownie w minutach. Wymaga on sporej elastyczności od Mistrza Gry ze względu na dziejących się wiele wątków pobocznych, które możemy podzielić aż na 7 głównych ścieżek!  

Dostajemy również pięknie rozrysowaną mapę gospody, z podziałem na pokoje i opisem, który z nich jest już zajęty przez jakiegoś BN.  

Scenariusz opowiada historię o arystokratycznych rodach Marii Ulryki von Liebwitz Ambosstein(piękne nazwisko i języko łamacz dla graczy) oraz o ukrytej osobistości barona Friedricha von Pfeifreuchera. Mamy również wątki Slaanesha, awantur, bijatyk, zdrad i romansów. Dodatkowo dochodzi historia Łowczyni Nagród i wprowadzenie do akcji nowej rasy gnomów!  

Moim zdaniem scenariusz to “must have” do rozegrania dla każdego. Mimo, że wiele wątków dzieje się w tym samym czasie daje on poczucie ciągłej dynamiki i pędu. Z pozoru błahe sprawy mogą dość sprawnie zaintrygować BG dodatkowym zarobkiem oraz odkryciem ukrytych prawd klas wyższych!  

ciężkie dni i niespokojne noce recenzja

Dzień ciężkiego wymiaru sprawiedliwości 

Druga przygoda rozgrywa się w gmachu sądu, która znajduję się w Kemperbadzie. Scenariusz można rozegrać jako kontynuację poprzednich wydarzeń lub również jako niezależną przygodę. BG będą mieli również okazję spróbować tutejszego specjału, czyli “Echte Branderburger” miejscowej brandy, która jest ponoć ulubioną nalewką samego Imperatora! 

Ta dość krótka przygoda opisuję rozprawę pomiędzy Baronem Eberhadtem von Dammenblatz, a hrabiną Marią Ulryką znaną już z pierwszej przygody. Baron oskarża hrabinę o spowodowanie śmierci swego ojca na balu, zorganizowanego przez księżną Nuln Emmanuelle I. Sprawa rozgrywa się na neutralnym terenie, a Baron wysuwa mocne oskarżenia o czarnoksięstwo i morderstwo.  

W tle tak jak w poprzednich przygodach dzieje się kilka wątków jednocześnie. Zamieszki spowodane całym procesem, zakłóciły naturalny porządek działania wymiaru sprawiedliwości w mieście, co daje szanse kompanom groźnego herszta Banitów na jego ratunek.  

Sam Baron w dość tajemniczy sposób zapewnił już sobie zwycięstwo i jeżeli BG tego nie powstrzymają, obrońca Hrabiny nie ma żadnych szans! 

Dodatkowo w tle rozgrywają się prywatne historie z poprzedniej części, jednak nie chce Wam ich tutaj spoilerować 😉  

Przygoda “Dzień ciężkiego wymiaru sprawiedliwości” to ciekawy i intrygujący scenariusz otwierający drogę na rozszerzenie tej historii po swojemu. Tutaj również wydarzenia rozpisane są krok po kroku. Osobiście polecam rozgrywać wszystkie scenariusze z dodatku “Ciężkie dni i niespokojne noce” jako kampanię, ponieważ można stracić dużą część smaczków zawartych w relacjach NPC.  

Niespokojna noc w operze 

Kolejna przygoda zakłada wygraną hrabiny w procesie sądowym i uczczenie tego w operze na spektaklu Otenna. Jednak Baron nie zamierza tak łatwo odpuścić, a mroczne kulty również wyciągają swoje długie dłonie i wkraczają do akcji.  

Trzecia przygoda rozgrywa się w mieście Nuln, którym włada Księżna Elektorka Emmanuelle von Liebwitz-Ambosstein. Budynek opery Staatsoper przyciąga każdego roku ciekawych sztuki ludzi w ogromnych ilościach. Samo Nuln to kolebka nauki i wysokiej kultury.  

Przed opisem wydarzeniem otrzymuję niesamowite grafiki przedstawiające gmach opery z jej dokładnym opisem i przekrojem.  

Można powiedzieć, że plany Barona Dammenblatza są wręcz bombowe. Zleca on zamach na loże szlachecką podczas występu w operze. W ten sposób rozwiąże dwa problemy za jednym zamachem.  

Wątki poboczne to indywidualne historie i zemsty NPC, którzy mają do wyrównania w swoje własne rachunki w Nuln.  

Co ciekawego w tej przygodzie otrzymujemy nowe zaklęcia od wujcia Nurgle, które możecie dodać do swojej listy marzeń.  

Ślub Nastassi  

Następny scenariusz opisuje historię rodu Saponatheim, który próbuje odbudować swoją potęgę. Akcja dzieje się niedaleko Bógenhafen w zamku Schloss Graunberg.  

Ślub tytułowej Nastassi z baronem Karlem Hainzem von Liebwitz-Ambosstein to wydarzenia na ogromną skalę.  

Przygoda opisuję całe to wydarzenia oraz rozgrywające się wątki poboczne. Jednym z ciekawszych moim zdaniem jest tutaj historia Grafa Wilhelma von Sapontheim, który jest weteranem wojennym. Przyniósł on do zamku dość ciekawy artefakt – skradziony miecz z Krain Umarłych. Nie jest on jednak świadomy, że miecz jest przeklęty, a śmierć jego właściciela nie stanie mu na drodze do odzyskania swojej własności.  

Podczas ślubu ma dojść również to bluźnierczego rytuału ku czci boga przyjemności i rozkoszy Slaanesha.  

Ciekawym wątkiem jest również ukrywany przez rodzinę Sapontheim prawowity dziedzic tronu i całego majątku brata Nastassi – Manferda.  

Sam scenariusz jest dla mnie osobiście dość nudny i jeżeli nie gracie tego jako całościowej kampanii to BG mogą mieć problem, żeby dostać na niego zaproszenie.  

Warhammer ciężkie dni i niespokojne noce recenzja

Władca Ubersreiku 

Jeżeli, ktoś z was rozgrywał już sesję w Ubersreiku to zapewne wie, że Imperator odsunął siłą od władzy rodzinę Jungfreudów. Scenariusz ten opiera się na politycznej walce pomiędzy szlachtą o władzę w mieście. Jednym z nich jest Lord Erich von Holzenauer, który zamierza zorganizować pokaźny bal maskowy w najbogatszej dzielnicy miasta.  

Imperator odsunął Jungfreundów od władzy, a Armia Prowincji pilnuje tutaj porządku. Taki stan rzeczy, nie może trwać wiecznie, więc cała szlachta zjeżdża się do miasta w celu zwiększenia swojej szansy na zostanie nowym władcą miasta. W tym samym czasie najbardziej wpływowi ludzie z cechów oraz gildii zamierzają dążyć do tego, aby Ubersreik został wolnym miastem. 

I w tym scenariuszu pojawia się nasza główna bohaterka hrabina Maria oraz żądny zemsty za śmierć swojego ojca w ponczu baron Eberhadt. To właśnie w Ubersreiku ich spór skończy się raz na zawsze.  

Dość intrygująca zapowiada się opis wydarzenia związany z fanatykiem Sigmara, który chce dostać się na bal, by wygłosić płomienne kazanie o upadku szlachty. Jego poczynania mogą doprowadzić do prawdziwej tragedii na przyjęciu, jeżeli nikt go nie powstrzyma. 

Dodatkowo w tle rozrywa się wewnętrzna intryga Skavenów, gorący romans i odkrycie prawdy przez męża oraz tajemnicze intrygi pozostałych rodów, które podchodzą pod skazę Chaosu.  

Warhammer 4 edycja – gnomy  

Tak jak wspominałem na początku w podręczniku znajdziemy również dodatek wprowadzający nową grywalną rasę – gnomy.  

Gnomy z Lustrzanych Bagien mają wstępny opis swoje rasy i ich relacji z innymi rasami w Imperium. Następnie dostajemy tabele profesji, którą mogą wykonywać Gnomy oraz tabelę z losowaniem rasy znaną z podręcznika głównego rozszerzoną o rzut % o nową rasę. Następnie otrzymujemy informację o Bagiennikach oraz o gnomich czarodziejach. Mogą one uczyć się tylko Magii Cienia, czarnoksięskiej oraz chaosu.  

Tabela atrybutów prezentuje się dość ciekawie i daje nowe możliwości wśród tworzenia drużyny bohaterów w Starym Świecie.  

Cały dodatek o Gnomach oceniam rewelacyjnie i zawsze cenie sobie dodatkową możliwość tworzenia nowych postaci, zwłaszcza, że ta rasa jest dość tajemnicza i intrygują sama w sobie. Na plus są również opisani Bogowie Gnomów wraz z możliwością pełnienia przez nich funkcji kapłanów z określonymi przykazaniami, cudami i błogosławieństwami! 

Gry karczemne 

Tutaj, krótko powiem tylko tyle, że cały dodatek wprowadza opisy kilkunastu gier karczemnych, które mogą urozmaicić pobyt w karczmie waszym graczom. Opisane zostały tutaj takie gry jak:  

  • Middenball  
  • Cerevis 
  • Domino 
  • Kule 
  • Rzutki  
  • Siłowanie na rękę  
  • Pierścienie  
  • Szkarłatna cesarzowa  
  • Quiz pubowy  
  • Pijackie tańce 
  • Muhlen  
  • Kamienie 
  • Bestia wśród krawców 
  • Al-Zahr 

Ciężkie dnie i niespokojne noce – podsumowanie 

Cały dodatek uważam za warty zakupu chociaż ze względu na nową grywalną rasę i gry karczemne. Ostatni dodatek powinien ułatwić prowadzenie karczemnych zabaw zwłaszcza początkującym Mistrzom Gry.  

Same przygody są napisane rewelacyjnie i dają dość nowe spojrzenie na przygody. Kawał roboty robi tutaj moim zdaniem podział na wiele wątków, co daje poczucie ciągłego pędu i nadaje życia przygodom. W moim odczuciu przygody w tym dodatku mogą sprawiać pewne trudności nowym Mistrzom Gry właśnie ze względu na tyle wątków pobocznych, dlatego warto przeczytać każdy scenariusz kilka razy przed poprowadzeniem i zanotowanie sobie najistotniejszych informacji.  

Cały dodatek oceniam na 8/10 punktów.  

Ciężkie dnie i niespokojne noce w PDF jak i w fizycznej formie znajdziecie na stronie Copernicus Corporation pod adresem: https://copcorp.pl/kategoria-produktu/gry-rpg/warhammer-rpg-4-ed/ 

Tagi: ciężkie dnie i niespokojne noce, ciężkie dnie i niespokojne noce recenzja, ciężkie dnie i niespokojne noce dodatek, warhammer 4 edycja gnomy, warhammer gry w karczmie, warhammer 4 edycja gry karczemne